Wednesday, December 19, 2012

Rapport 4:NEWCASTLE

Newcastle, onsdag den 19 december.

Klockan är strax före nio och jag sitter på ett litet kafe' med den pretantiösa namnet Nutrition Express på den stora genomfartsgatan Hunter Street här i Newcastle. Stället sköts av en kinesisk man och en äldre kvinna som håller till i köket och slamrar med kastruller och stekpannor och som jag antar är mannens mamma. Jag har just käkat en typisk english breakfast. Ja ni vet egg and bacon on toast. Jag dricker en australisk version av kaffe latte, d v s en flat white!
Vi bordet intill sitter en kille i 30-årsåldern. Stubbad så när som på en lång tofts i nacken. Han har skjortan uppknäppt. Huvudet och halsen är brunbrända av solen, resten av bålen är babyvit. Han har två stora tatueringar på kroppen varav jag bara kan se den ena; en naken kvinna som sitter och skrevar intensivt på en stol!
Trots att det är tidig förmiddag börjar det redan bli vamrt och solen skiner från en molnfri himmel. Newcastle Herald har emellertid i sin väderleksprognos för dagen lovat både regnskurar och åska. Skolorna har lov nu och grupper av ungdomar är på väg mot beachen med surfboards och bodyboards.
Dom har antagligen inte läst väderleksprognosen, typ...

Jag kom hit till Newcastle i måndags. Gick upp vid fyratiden på morgonen och drog ner till Sydney Central och tog ett lokaltåg norrut klockan sex. Hoppade av i ett litet samhälle som heter Wyee där jag tog en kopp flat white innan jag i gråvädret tog mig ann de drygt 60 kilometerna till Newcastle. Vädret var som sagt trist och grått och lite småkyligt. Dessbättre hade jag en behaglig medvind. Kom fram strax efter klockan ett.
Den minnesgode läsaren kan antagligen erinra sig att jag faktiskt var här redan 1956!!! Okey, jag minns inte särskilt mycket, men efter att ha anlöpt Melbourne och lastat av prylar till deltagande svenskar i Olympiaden gick vi via Port Kembla hit till Newcastle, antagligen för att lasta stål. Den enda minnesbild jag har från detta besök, var att en man i mörk kostym och lågskor pulsade ikapp mig och en skeppskamrat på beachen. Han insisterade på att vi skulle träffa hans åldriga mamma som utvandrat från Sverige i slutet av 1800-talet. Hon talade fortfarande god svenska, med tydlig skånsk brytning, minns jag. Hon var född i Helsingborg.
Men jag var här också 2006 när jag cyklade utefter ostkusten här i nästan tre månader. Vad jag minns från den gången var att det regnade utav helvitte och att ett större lastfartyg strandat i sandrevlarna utanför beachen. Vilket antagligen var det årets publika händelse i staden!

Här precis som i resten av västvärlden domineras centrum av staden av restauranger och coffee shops och alla köpcentra har förpassats till ytterområdena. Newcastle är som städer är mest men vandrarhemmet ligger väl placerat ett stenkast från stranden.
Eventuellt tar jag en tvådagarsresa till Hunter Valley, ett av landets allra största och populäraste vindistrikt och som ligger en timmas bussresa härifrån. Därefter fortsätter jag mot Port Stephens och Anna Bay där jag antagligen firar jul. På det trevliga bush-vandrarhemmet där har man bullat upp för stor julmiddag. Jag är bjuden.

Innan jag lämnade Sydney drog jag en repa ner mot Wooloomoolo Wharf, ja ni vet där slipsknoddarna håller till. Det var f.ö. tidigare den stora kajen för import och export och därefter ett populärt strövområde. Nu är det mesta privatiserat vilket illustreras av skyltar med PRIVATE PROPERTY. (Kan undr hur det går med ombyggnaden av Skeppsbrokajen i Göteborg!)
Hur som helst, när jag kom ner till piren tidigt på förmiddagen hade flera grupper samlats för att ha någon slags champagne-frukost. Men det som drog mitt intresse till sig var några papparazzifotografer som oroligt vankade omkring. Jag kunde lukta mig till att något var i görningen, så jag avvaktade. Jag trodde eventuellt att Russel skulle dyka upp. Ja, Russel Crowe alltså. Men icke, däremot dök plötsligt Jennifer upp med sina barn och bodyguards. Ja, Jennifer Lopez, J-Lo, ni vet! Papparazzi-snubbarna blev helvilda och medan de fotograferade J-Lo, så tog jag bilder på fotograferna. En av dessa illustrerar denna rapport. Ni kan se stjärnan i bakgrunden!

Jag hoppas kunna höra av mig igen innan jul, men om inte detta blir möjligt önskar jag alla lösare en GOD JUL!

/leif
PS. Ur Newcastle Herald apropå dödskjutningarna i Newtown, Connecticut: A former police officer said teachers should be armed and trained to use weapons. D.S

1 comment:

Unknown said...

Papperazzi att plåta dem var ju ett nytt grepp, vad tyckte de om att vara villebråd? God jul och ett gott slut till dig också