Saturday, January 18, 2014

CUBA 2014 Rapport 2



Cienfuegos lördagen den 18 januari 2014

Ett tag sedan jag hörde av mig. Följer emellertid den mycket löst hopfogade planen som alltså innebar att jag efter besöket i Matanzas återvände ett par nätter till Havanna och är nu sedan ett par dagar i Cienfuegos på södra delen av Kuba.
Innan jag skriver något annat, vill jag först ta tillbaka en del av det jag skrev i den förra rapporten. Jag skriver ”Inte mycket har ändrats sedan jag var här sist.” Det visar sig nämligen vid en något noggrannare granskning att det faktiskt hänt en hel del, även om jag beklagar att Teatro Sauto i Matanzas fortfarande är föremål för reparationer.
Dessutom läste jag nyligen att när revolutionen nådde Havanna efter nyåret 1958 var endast en sjättedel av Gamla Havannas (Havana Viejo) över 3000 byggnader beboeliga. Resten befann sig i olika stadier av sönderfall. (1950 föreslog en amerikansk (!) arkitektfirma att hela stadsdelen skulle rivas och bebygga enligt USA modell med skyskrapor m.m. Detta satte emellertid revolutionen stopp för och idag finns i stället Gamla Havanna på UNESCO:s världsarvslista. Jag återkommer i detta ämne så småningom.)

Matanzas
Dagarna jag tillbringar hos professor Humberto i Matanzas följer som regel samma rutin varje dag; stiger upp strax efter 8. Kokar té. Läser en timma eller två. Tar en promenad som regel med siktet inställt på Calle Medio, Matanzas brusande affärsgata, till varuhuset Variedades där jag i butikens café dricker två koppar Cortadito och drar i mig en sandwich med ost och skinka. Därefter går jag antingen till ett Internetställe, där jag betalar mellan 4 och 5 cuc för en timme. Och trots att jag påstått motsatsen i en tidigare rapport är faktiskt internet på Kuba snabbare nu sedan man fått tillgång till en fiberkabel till Venezuela. Att det gick långsamt när jag skrev en tidigare rapport påstås ha berott på att jag hamnat på en dator vars bästa datum gått ut för länge länge sedan.
Därefter tar jag en promenad runt om i olika delar av stan, besöker museum och kanske dricker mer kaffe och knaprar i mig en liten strut med jordnötter á 1 cubansk peso som säljs av ambulerande försäljare. Tar det lugnt, kort sagt.
Var t.ex. på Matanzas lilla konstmuseum i lördags. Tre små rum. Ett med mera traditionell konst från mitten av 1800 fram till dagens konstnärer. Kanske inte så imponerande. Däremot de två små rummen med västafrikanska träskulpturer var intressant och spännande och gjorde definitivt besöket värt de två cuc det kostade.

På kvällskvisten drar professorn och jag som regel ner till pizzerian La Familia. Förutom att de antagligen har Kubas bästa pizza (ca 20 spänn) så har dom populära ” camarones enchilada”, vilket jag brukar föredra. För oss båda med dryck går det på ca 70 kronor (10 cuc).
Professor Humberto är en lika märklig som fascinerande person och han kan inte laga mat. Som familjens enda barn tog modern hand om den saken till hon dog och Humberto redan en vuxen man. Han fick aldrig lära sig. Han åtar sig inte ens att koka tevatten. Han köper heller aldrig ut sin livsmedelsranson som är kraftigt subventionerad av staten. Den ger han bort till kvinnorna i kvarteret, mot att dessa ibland bjuder honom på middag. Han har aldrig varit gift, aldrig varit förlovad och förefaller leva i ett självvalt celibat. Tycks vara en kyrkans man, utan att direkt visa det. Vi träffades år 2006 på en liten statlig restaurang som hette Shanghai. Jag brottades med matsedeln när han på klingande ren engelska erbjöds sin hjälp. Sedan dess har vi regelbunden kontakt. Han är pensionerad universitetslärare i engelska och franska och är mellan 65-70, tunnhårig, svarta kloka ögon och ett smittande skratt.

Apropå priser
Flera av bloggens läsare har hört av sig och vill att jag skriver lite om priserna på Kuba. Därför blir denna rapport också lite av en prisexercis.

Priserna är i CUC där 1 CUC är lika med cirka 7 SKR och är hämtade från varuhuset Variedades och från därstädes Café Ven i Matanzas.

En MTB av märket ”Forever”, som det osar Kina om kan man få för 165 cuc. Vitvarorna domineras av mer eller mindre okända märken som Midea, Mabe men också koreanska Daewoo liksom internationella märken som Whirlpool, Kenwood och Panasonic,
Det finns såväl ”rysk” vodka och ”Skotsk” whiskey…. från Spanien!
Själv skulle jag köpa en flaska schampo och fick stå i en oändligt lång kö efter som man på varuhuset har fått in ett gigantiskt parti toapapper som man säljer ut billigt. 1.20 cuc för fyra rullar. Om kvaliteten kan jag emellertid inte uttala mig.

Priser:
Kaffe espresso 0,25
Kaffe batido (kaffe med vaniljglass) 0,85
Cappuccino 0,65
Cortadito 0,50
Sandwich med ost och skinka 1.50
Glass serveras också i varierande kombinationer och kostar mellan 0,70  - 1,20
Dyrast på Café Vens meny är en räkcocktail för 2 cuc.

I liter rom kostar mellan 3 cuc för den enklaste till 10 cuc för en hygglig Havana Club.
Vin mellan 5-10 från Spanien eller Chile
Typ Rioja från Spanien för 10
Vodka och Whiskey för mellan 4-7
1kg kaffe 14
Öl importerad 1,25
Öl lokal 1,00
Läsk liten 0,50
2 lit vatten 0,70
2 lit läsk 1,50
1kg bröd 1,10
6-lågig gasspis med ugn 670
Tvättmaskin 250
Kyl/frys 280+95 lit 850
Kyl/frys 187+62 lit 750
Ful taklampa 100
Extrapris toapapper 4 rullar 1,20
En ful 2-sittsoffa med svartvitt mönster 250
1 flaska head & shoulder 11
Schampo som gör håret rakt 3.00 (Straightening  Schampoo)

Lilla privata café Nirvana på Calle Matanzas har följande priser:
Menyn noterad i både cuc och moneda national MN, man kan betala med vilket som, men jag har bara skrivit ut cuc-priserna.
Tortilla 0,25  
+lök 0,15
+ost 0.30  
+skinka o ost 0,50  
+chorizo 0,40   

Coctel camarón (Räkcocktail) 2.00 
Tuna sallad 2.00
Kycklingsallad 1.50  
Sandwich ost o skinka 1.00 

Kaffe
Espresso 0.20   
Cortadito 0.35    
Cappuccino 0.50  


Priserna i Havanna är emellertid högre, räkna med minst dubbelt upp.


Cienfuegos
Befinner mig sedan i onsdags här i Cienfuegos, som sannerligen gör själv för sitt smeknamn ”La Perla el Sur”. Stan har fått en rejäl ansiktslyftning och bl.a. bygger man en elegant hamn för kryssningsfartyg. Och fler turister än någonsin befolkar den stora gågatan El Bulevar, som dessutom har fått en elegant förlängning ner till en hamnpir med vacker utsikt över Cienfuegos bukten.
Sticker antagligen till Trinidad eller upp till ”bondbyn”  la pueblo de Santa Elena och hälsar på ett par dagar.
Ni får höra mer om detta nästa gång.

Hasta Luego
Leif

No comments: