Friday, January 10, 2014

CUBA 2014


                                                                                                  Malecon

Matanzas 10 januari
När jag kom till Havanna för en vecka sedan drog en kallfront med hårda isande vindar och skyfall över ön och förvandlade gatorna i huvudstaden till floder. Den kända strandpromenaden Malecon var t.ex. avstängd då havet slog över de höga vallarna. Eländet kom norrifrån, från Nordamerika. Washington, antagligen! För en nordbo och Göteborgare var det emellertid inga problem att anpassa sig till klimatet. Det var ungefär samma därifrån jag kom. Men efter några dagar var allt som vanligt igen, varmt, fuktigt, strålande sol och ......bolmande intensiv trafik!
Inte mycket har ändrats sedan jag var här sist, vilket ju kan tolkas som både bra och dåligt. El Capitolio och Nationalteatern, de ståtliga byggnaderna vid Parque Central var föremål för omfattande restaurering. Men om det blir med dessa som med den anrika vackra teaterbyggnaden Teatro Sauto vid Plaza Vigia här i Matanzas, där jag just nu befinner mig, kommer det att ta tid. När jag var här 2006 hade restaureringsarbetena just påbörjats och idag i januari 2014 pågår dom fortfarande.
Jag mig befinner alltså i Matanzas sedan några dagar men återvänder till huvudstaden under det kommande veckoslutet. Stannar en eller ett par nätter innan jag tar bussen ner till Cienfuegos. Vi hörs!

Hasta Luego
leif


Matanzas January 10
When I arrived in Havana about a week ago a cold front with hard icy winds and torrential rains passed the island and turned the streets of the capital into rivers. The famous boardwalk Malecon was eg turned off when the sea blow over the high ramparts. The misery came from the north, from North America. Washington, probably! For a Nordic citizen however, it was no problem to adapt to the climate. It was about the same from where I came. But after a few days everything was back to normal, hot, humid, bright sun and ...... belching heavy traffic!
Not much has changed since I was here last, which of course can be interpreted as both good and bad. El Capitolio and the National Theatre, the stately buildings at Parque Central was the subject of extensive restoration. But if it is with them as with the ancient beautiful theater building Teatro Sauto at Plaza Vigia here in Matanzas, where I currently is located, it will take time. When I was here in 2006 the restoration work has just started and now in January 2014 it is still underway.
I myself wilkl stay in Matanzas over the past few days but return to the capital in the coming weekend. Stay there for a night or two before I take the bus down to Cienfuegos. See ya!

Hasta Luego
leif
 

No comments: