Compatriotes Suecos
Friends, lovers and enemies
Kära blogläsare
I morgon drar jag vidare ”hemåt”. Mot Havanna och Colonial House där jag har lämnat min cykelkartong och där jag förväntas anlända den första februari. Dessförinnan skall jag ha cyklat genom saftigt gröna Yumuridalen – Valle de Yumuri och följt kustvägen Via Blanca till Playa Jibacoa där jag hoppas på en övernattning på Campismo Los Cocos.
Det blir alltså några dagar i Havanna innan jag flyger hem den femte.
För de som inte har något för sig vid middagstid på lördag den sjätte februari vore jag tacksam för att bli upplockad på Landvetter.
Intresserade kan höra av sig på: leif.ryding@comhem.se
Hasta pronto
/leif

Några ord om Trafiken
Ute på landsbygden och delvis i de mindre städerna spelar hästen fortfarande en stor roll på Kuba. För övrigt utgörs trafiken av en sällsynt blandning av fordon. Allt från luftkonditionerade lyxbussar till små puttrande hemmagjorda moppar och moderna eldrivna scooters och cyklar. Det finns fordon som har moderna katalysatorer, de som ryker som ånglok och elhojarna som avgasfritt och nästan ljudlöst susar fram i storstadstrafiken.
Bussar finns av alla typer även om s.k. ”camellos” kameler, d.v.s. stora ofta brunbeige vagnar med två karakteristiska pucklar som dras av en trailer numera nästan försvunnit.
Numera finns här allt från toppmoderna kinesiska Yutong-bussar till gamla ”ryssar” robusta som pansarvagnar och ommålade amerikanska skolbussar. (Visst en och annan Volvo också!)
50-talet representeras av amerikanska plåtschabrak som blivit något av en symbol för Kuba. Bastanta saker på flera ton och i olika kondition, skick och inte minst färg. Allt från neongrönt till militärt grågrönt i olika mer eller mindre sanslösa kombinationer. Dom hostar och ryker och lägger hela tätorter i en tjock avgasdimma.
De ursprungliga motorerna har i flesta fall bytts till tunga ryska dieslar. Ryssland är också väl representerat via massor av Lador, Moskovitchar och Volgor. Dom slamrar och bolmar och hålls ofta ihop av flera lager färg. Bland det mera moderna och allt växande inslaget av bilar är det mest japanska, koreanska och franska bilar. Hyundai och Peugeot förefaller dominera men allt fler kinesiska Geely börjar dyka upp.
Och vad i all sin dag är det för kubaner som kör omkring i de lyxbilar, som tycks bli allt vanligare? I synnerhet i de större städerna. Jag har frågat runt, men ingen tycks veta annat än att det finns en del kubaner som tjänar stora pengar. Vilka är dom? I alla fall inte partifolket i Matanzas för de gnetar omkring i sina gamla slitna, pastellfärgade (i de fall där färger fortfarande går att definiera) Lador, som snörrätt står uppställda utanför Palacio de Gobierna vid Parque de la Libertad.
Motorcyklar med och utan sidovagn är inte ovanliga och är oftast av tjeckiskt fabrikat. Vad som ökat mest är emellertid elektriska cyklar och scooters av det kinesiska märket Minerva även om det mest är det vanliga utbudet av motorbikes som dominerar.
De körs antagligen på ricinolja för avgaserna har en kväljande lukt.
För den som cyklat i Indien är trafiken på Kuba ”pedallers paradise”. Trafiken är måttlig och vägarna som regel av hyggligt skick även om vissa delar kräver full uppmärksamhet från cyklisten. Förrädiska hålor och djupa ojämnheter kan dyka upp när man minst anar det. Bilister, särskilt buss- och lastbilschaufförer är vanligtvis hänsynsfulla och kör sällan om utan att lämna god marginal.
I städerna regerar emellertid ”trafikfacismen”. Störst och starkast bestämmer. Längst ner i ”hackordningen” befinner sig cyklister och fotgängare så här gäller det att hålla sig undan när bussar och truckar dundrar fram på smala ofta enkelriktade gator.
Läste en artikel i Washington Post från den 20 december i fjol under rubriken: If you could get there, the country is a bicyclist’s paradise!Reportrarna Emma Brown och Jacob Fenston avslutar sin sexspaltiga artikel med:
Travelling by bus is different from biking. You’re protected from elements, rain and mud, and also from small-time entrepreneurs trying to sell you cigar or a pineapple – but missing those things seems to be missing Cuba itself.
Apropå blockaden
Har träffat en hel del nordamerikanska turister. När jag för USA-blockaden av landet på tal och talar för att den kanske borde avlägsnas anser de oftast tvärt om!!!
-Nej, för fan, lyft inte blockaden. Då blir snart hela landet marinerat av MacDonalds, Kentucky Fried Chicken, Burger House, Taco Bell och allt vad dt heter. Nej för fan, låt Kuba förbli Kuba, på gott och ont, och inte en sandlåda för nordamerikanska marknadsförare. Det blir bara en massa knark och skit. Nej för tusan, låt Kuba får utvecklas på sitt sätt och utan amerikansk inblandning.
Så, packa ner hojen förvandla besparingarna till en flygbiljett till Havanna och erövra landet innan nordamerikanerna gör det.
chao

No comments:
Post a Comment