Spanien förefaller ha ödslat enorma
summor på att bygga nya vägar. Och som jag tidigare nämnt har det
ofta medfört att den nybyggda vägen inte passerar genom byar och
städer, vilka ju skulle innebära flaskhalsar för en effektiv
trafik. Men för cyklister innebär det att man får samsas med en
hektisk biltrafik på snörräta vägar som skär genom ett trist
torrt månlansskap (okej det odlas en del också, inte minst vin....
och majs). Det gäller dock att hitta alternativa småvägar.
4 juli
Det gjorde vi när vi lämnade
Barbastro. Efter att ha passerat industristaden Monzon efter knappt
20 km tog vi av på en mindre väg 146, som via några små städer
skulle ta oss de knappt 85 km till Balaguer. I byn Altfarras käkade
vi lite och eftersom det var en pressande hetta (37 grader, enl.
Janne) hade vi tankar om att övernatta där. Vi fortsatte emellertid
de återstående 25 km till Balaguer.
Det var lyckat eftersom det visade sig
att Balaguer var en trevlig stad där den gamla stadskärnan fått
förbli ganska orörd och sluppit klåfingriga arkitekter,
stadsplanerare och byggmästare.
5 juli
Vi lämnade Balaguer inte allt för
tidigt. Dagens mål låg endast ca 40 km österut. Trots att vi
cyklade en mindre väg blev det en enformig cykling; vägen låg
platt och helt spikrak, till synes utan slut. Dessutom hade vi
motvind och tunga mörka regnmoln nafsade oss i bakhasorna.
Väl framme i Tarrega letade vi efter
turistbyrån,vilket tog nästan en timma. Det fanns bara tre
turist-boenden i stan – två hotell och ett hostel. Vi valde det
sistnämnda, vilket visade sig ligga i ett hyreshus och där en
större läggenhet gjorts om till hostel. Det var kanske resans allra
bästa logi dessutom var värden sympatisk och hjälpsam och hade
färgat håret illrött.

Tarrega
6 juli
Idag siktade vi in oss på att följa
huvudvägen mot Barcelona. Dagens mål skulle bli Igualda. Dit är
det ca 60 km. När vi lämnar stan sent på morgonen blir vi lite
osäkra på vägen, eftersom vi direkt hamnade på en motorväg. Vi
frågade en morgonvandrare om råd och fick tipset att ta en mindre
grusväg, vackert belägen genom ett böljande odlingsland, fram till
Cervera ca 15 km. Cervera låg på en bergstopp varför det blev en
del utmanande backar. Så även fortsättningsvis fram till den lilla
byn La Panadella. Här fanns en bodega, som sålde det lokala
(tydligen populära) vinet, ett hostel och en bensinmack. Härifrån
gick det utför antagligen i flera tiotals kilometer. Oändliga
nedförsbackar och från den lilla sömniga byn Santa Maria del Cami
hade man byggt en separat cykelbana som räckte ända fram till
dagens mål - Igualda. Antagligen ett 20-30 km lång. Vi begav oss
direkt till Ayuntamiento – Stadshuset. Där kan man som regel få
upplysning om var turistbyrån ligger. I Igualda fanns emellertid
ingen turistbyrå. Men en tjänsteman (som var en kvinna) tipsade om
ett hostel, som sannolikt varit ett hotell och som hade en gigantisk
bar. Anläggningen bar spår om en tidigare storhetstid. Tidigare
hotell Canalete, nu hostel.
På ett fält i närheten hade man
samma kväll invigning av 17:e Europeiska Ballongflygarveckan. På
kvällen blåste man symboliskt upp en ballong. Den var svart och
syntes bara när någon avfyrade en kamerablixt i mörkret.
Baren hostel Canalete, Igualda
7 juli
Ett 50-tal ballonger dekorerar den
klarblå himlen över Igualda när vi på morgonen lämnar stan.
Eftersom vi har bokat i Barcelona först den 8:de juni måste vi ta
en övernattning till. Vi styr kosan mot Vilafranca del Penedes. Det
är knappt 40 km dit, så vi tar det ganska lugnt och tar oss tid att
försöka fotografera de många färgglada ballongerna.
Jazzfestival i Vilafranca
I Vilafranca är det fullt kalas.
Förutom att det är stor jazzfestival med en hel del kända
artister, har man i centrum också fullt huvudgatan med vintält, där
man kan smaka av traktens många viner. Hela centrum är knökat med
folk- Vi kan knappt ta oss fram. Dessbättre hittar jag ett tält där
turistbyrån huserar. En av turistvärdarna menar att just denna helg
är det hart när omöjligt att hitta ett boende i Vilafranca. Men
jag får ett tips om en pension som ligger lite i periferin och där
hamnade vi alltså sista natten innan vi återvände till Barcelona
och därmed fullbordade vår Vuelta Espana.
Sammanlagt blev det knappt 1000 km.
Så småningom kommer en sammanfattning av våra erfarenheter av Spanien som cykelland.
Tills dess
Hasta Luego
Janne o Leif
No comments:
Post a Comment