Monday, May 06, 2013

AUSTRALIA - The Outback part 2

Det är kyligt, för att inte säga kallt, när jag lämnar West Wyalong i gryningen. Några telearbetare som bor på hotellet far iväg samtidigt. Klockan är inte ens sju och solen har just kapat topparna till den stora bergskedjan i öster. Jag fortsätter min resa genom att ta Newell Highway mot Forbes halvannan timma mot nordost. Som jag tidigare nämnt är landskapet så här i östra delen av Outback ganska odramatisk. Ett fnösketorrt brunbrännt slätt- och busklandskap kantat av gumtrees. Längre västerut blir stäpplandskapet öken.

Newell Hwy blir till Sherriff Street när den passerar genom Forbes och jag kommer dit ungefär samtidigt som affärerna längs gatan öppnar.
Jag går in på ett kombinerat kafé och bageri. Det är ett asiatiskt par som driver stället, och jag erinrar mig vad ägaren av den lilla antikshoppen i Barmedman sa när jag kommenterade det ökade antalet med asiatisk bakgrund sedan jag var här i landet tidigare. (När jag var här i slutet av 60-talet och början på 70-talet talade man oroande om den ”gula faran” - the yellow peril.)
Han sa:
-Absolutely, asians have come in a big way and has been of considerable benefit to the country. They open small businesses and make it successful.

-However, all the immigrants were necessary for the country, what would such as place like Griffith a few miles from here in the west be without the Italians?

Annars är Outback väldigt “vitt”. Man ser inte särskilt många aboriginer heller trots att området tillhörde den stora Wiradjuri-stammen innan europeerna bosatte sig här kring 1830-talet. En av de första som kom hit gav platsen namnet Camp Hill. Han konstaterade emellertid att ”man kan inte föreställa sig ett sämre område,” med tanke på den magra jorden och stora svampiga våtmarker.
På 1860-talet upptäcktes förekomsten av guld kring Camp Hill och över 30.000 pesoner flyttade hit till gruvfälten som då kallade ”Black Ridge”. (1865 sköts en av Australiens mest kända bushrangers, Ben Hall, till döds i eldstrid strax nordväst om staden. Han och hans gäng hade stulit 77 kg guld och i en närbelägen stad.. Han är begravd i Forbes kyrkogården där bl.a. den mer kände bushrangern Ned Kellys syster också ligger begravd.)
Idag lever knappt 7000 personer i Forbes.
Jag lämnar staden när dess lilla centrum börjar vakna och solen redan står högt på himmlen.

Nästa stop blir Parkes ett trettiotal kilometer längre norrut och som också skapades under guldrushen på 1860-talet. Numera är det en slumande idyll och endast känd för “the Dish” ett radioteleskop strax utanför staden, som bl.a. spelat huvudrollen i en film. Filmen ”The Dish” byggde något löst på den roll teleskopet spelade under Apollo11- månlandningen 1969.

Peak Hill
Det syns tydligt när man passerar de små städerna i the Outback att de sakta håller på att dö bort. Många av affärslokalerna i de små städernas centrum står tomma. Tydligast är detta i Peak Hill norr om Parkes och en av dessa många städer poppade upp under guldrushens dagar. Ett tiotal butiker ligger utefter Casswell Str som Newell Hwy heter de cirka 400 meterna genom sta´n. De flesta står tomma.

Peak Hills antikhandel är också stan´s information centre. Där finns också en liten supermarket som drivs av en indier och ett litet kafé där det sitter två damer och dricker kaffe. För övrigt ser jag inga människor bortsett från två grabbar som sitter på Club House pub och dricker dagens första öl. De har vidbrättade hattar som är svarta av svett kring svettbandet. Den ene som kallar sig Ryan har en rödrutig s.k. bush shirt. Han rullar en cigarett och går ut i solen och röker. Det luktar rått inne på puben och jag följer Ryan ut i solskenet. Han jobbar med bevattning, berättar han. Och när jag frågar om stan håller på att dö säger han att det är bara gamlingar kvar.
-There are no young kids left. What would they deal with? Here´s no jobs, ey.
Ryan är mellan fyrtio och femtio och huden på händerna är brunt och grovt som läder.

Kvinnan i den gigantiska antikbutiken i hörnet av Casswell och Mingeloo Str berättar att den gamla guldgruvan bara ligger ett hundratal meter längre upp på gatan. Medan hon stickar vidare på koftan eller vad det nu var går till gruvan i den dallrande hettan som får asfalten att flyta. Jag är ensam på stigen “the open goldmine heritage trail” som är utmärkt kring det gigantiska öppna gruvschaktet som skiftar färg från gult till brunt, rött och grönt. Man behöver inte mycket fantasi för att inse vilket slit och vilka umbäranden det måste ha inneburit för de som arbetat i gruvan.
Knappt 900 lever idag i Peak Hill och dess närmaste omgivningar. Mest gamlingar, om man får tro Ryan.
Jag tar omvägen via Narromine till storstaden Dubbo där jag övernattar. Jag hyr en on-site-cabin, vilket vi skulle kalla camping-stuga, på en Holiday Parc.

Jag är lite osäker på om jag ska ta vägen via Mudgee till Bathurst och Lithgow ner tillbaka till Sydney. Det betyder att jag i så fall kör via Blue Mountains tillbaka till kustbandet. Eller om jag ska välja att köra via Dunedoo och Meriwa ner till Cessnok och Hunter Valley.

Hunter Valley
Om man läser reklambrochyrer om Hunter Valley skulle man kunna tro att det väsentligaste som kommer därifrån är vin. Fel!
Den viktigaste produkten från Hunter Valley-regionen är kol!
Hunter Valley har mest gjort sig känt som ett av Australiens i särklass främsta vindistrikt tillsammans med Barossa Valley i Sydaustralien.
”Dont underMine us” står det på en stor skylt utanför entren till en av de stora vingårdarna mellan Denman och Singleton i Upper Hunter Valley.
Mellan den planterade raden av gumtrees kan man skönja det av gruvdriften förrödda landskapet. Det är stora gigantiska dagbrott.

Så här står det i Wikipedia:
”The most important economic activity in the valley is coal mining, mostly for export. There is increasing tension between the coal mining industry and some other industries (läs vin-producenter) because of the environmental impacts of coal mining including dust, water usage, water contamination, and destruction of agricultural land, and the impact of coal trucks on local and regional roads.”


Jag stannar två nätter på det alldeles utmärkta vandrarhemmet i Cessnok. Utanför rumsfönstret växer klasar av Semiliondruvor.
På vägen tillbaka till Sydney stannar jag i stål- och kolstaden Newcastle, som jag besökte som sjöman redan 1956. Nu har för allt i världen stålugnarna slocknat för gott men stan är fortfarande världen största utskeppningshamn av kol.
Det blåser en hård kall vind från Stilla Havet när jag kommer dit, vilket inte hindrar surfarna (tvärt om) att utmana de gigantiska brottsjöarna.
Tilbaka i Sydney konstaterar jag att Australien är två världar – en överbefolkad storstadsvärld (och är snarlik andra storstäder i världen) och en öde värld befolkad av de få som bor och lever i ”the Outback.” En värld som långsamt håller på att försvinna.
I Glebe, det transplanterade engelska idyllien med sina små victorianska hus, med näpna planteringar är det marknad den lördag jag återkommer. Det är mycket ”peace, love and understanding” samt BUSSINES.
Verklighetens Australien!?

Nja, jag tror jag avslutar denna sista rapport med en text från musikalen ”Bran New Dea” av Jimmy Che från 70-talet:

There is nothing I would rather be
than to be an Aborigine
and watch you take my precious land away
or nothing give me
greater joy than to
watch you fill each girl and boy
with superficial existentional shit.

Hälsningar
Leif

No comments: