”Huntly Motor Caravan Park has a
longer name after the lake that runs along one side - the Lake
Hakanoa (Huntly) Motor Caravan Park.”
Huntly ligger vid State Highway 1 35 km
norr om Hamilton och knappt 100 km söder om Auckland. Staden lär
ha drygt 7000 invånare och skulle inte ha platsat i ”100 städer
du bör se innan du dör”. Det är nordöns kolstad nummer ett. Här
bryts kol varav det mesta antagligen eldas upp i ett av landets
största kolkraftverk som ligger i stans omedelbara närhet. Både
kolbrytningen och kraftverket drivs av ”Solid Energy” ett
statsägt eller halvstatligt bolag som den senaste tiden varit ett dagligt inslag på
TV-nyheterna. Misskötsel och dåliga affärer har gjort att vd:n för
närvarande sitter löst. EON på nyazeeländska, typ.
Kolbrytning är för övrigt en mycket
känslig fråga i Nya Zeeland. Härom dagen omkom en gruvarbetare och
som ni vet är kropparna efter 29 instängda gruvarbtare kvar i en för
några år sedan kollapsad gruva på sydön. Inneslutningen där
gruvarbetarna sitter är fylld av metangas ch att ta sig dit skulle
innebära stor risk för en omfattande explosition.
Jag befinner mig alltså när detta
skrivs på Huntly Motor Caravan Park som ligger nära centrum av
sta´n och i kanten av pitoreska Lake Hakanoa. Har hyrt in mig i en
liten ”cabin” för NZ$ 25. Förutom några s.k. ”motorhomes”
är det huvudsakligen jobbare som ockuperar parkens många cabiner.
Sent på eftermiddagen är klädstrecken fullt ockuperade med
nytvättade overaller och i kvällssolen sitter de flesta av
grabbarna i små grupper och slappar och dricker öl.
De flesta ”caravan parks” har vad
man kallar ”on site caravans” eller ”cabins”. Själv har jag
bott både i on site caravans och cabins. Husvagnarna är ofta små
men välinredda med plats för två eller flera. Den cabin jag bor i
här i Huntly har en våningssäng med plats för två, ett litet
skrivbord och ett par stolar och ett litet gardrobskåp. Helt ok och
priserna kan variera mellan 25 och 40 nyzeeländska dollar d v s
mellan 130 och 225 kr beronde på storlek utrustning och kvalitet..
Jag kom hit i dag efter att ha cyklat
från surfmetropolen Raglan ute på västkusten. Ingen slätåkning
här inte, utan antingen brant uppför eller nerför genom ett
makalöst vackert om än solbrännt landskap. Men jag tar det från
början.
Senast vi hördes av hade jag kommit
fram till Rotorua... igen!
Stannade några dagar hos släktingarna
innan jag övertygade dem om att köra mig till Okoroire, där jag
lovade att bjuda på lunch. Det blev inte riktigt som jag tänkt mig
även om det blev både lunch och transport till Okoroire och det var
söndag och ”bikers” från hela nordön fanns där (som jag
tidigare skrivit om) med sina hojjar. Solen sken, som den gjort
alltsedan jag landade i Auckland i början av januari, till glädje
för turister och vinodlare men orsakar stort elände för landets
alla bönder, särskilt mjölkbönderna. (Fonterra, NZ svar på Arla,
grymtar om att höja mjölkpriset.)
Visste ni förresten att ”en svensk
institutionell investerare” som tidningarna uttrycker det, har köpt
upp ett antal större (8 stycken på sammanlagt 3205 hektar) mjölkgårdar nere i närhetn av
Feilding. Säljare är billionären Graeme Hart och företaget som
skall driva det hela heter Southern Pastures Managment och vars
manager är tidigare kaptenen för All Blacks, som är nationens
stolthet och nationella rygbylag, Graham Mourie. Kostnad närmare NZ$
225 miljoner och den svenske institutionelle investeraren, vilket kan
vara en ATP-fond äger 99%. För det kan väl inte vara Arla!!?
Medan ”knuttarna” babblade
motorcyklar och drack öl lämnade jag Okoroire och drog via Tirau
till Hamilton. Hade tänkt stanna till och eventuellt övernatta i
Cambridge, som föreföll vara en mysig liten stad. Det visade sig
att den ”backpackern” jag hade tänkt boka in mig på låg flera
kilometer utanför stan och strax intill fanns en vägskylt som
visade på 13 km till Hamilton, så jag fortsatte dit.
Stannade två dagar i denna stad som av
många nyzeeländare anses vara landets tråkigaste. Så upplevde
inte jag det varken vid tidigare besök eller nu. Jag tycker Hamilton,
som är landets fjärde största stad, är ganska okey. Men, som sagt är
sta´n framröstad som landets tråkigaste.
Hade fått ett ekerbrott (mitt andra)
och drog in till torget utmed Victoria Stretet. Där mitt emot det
fantatiska stadsbiblioteket låg Veloespresso, en stor cykelaffär
som förutom att vara en rikligt sorterad cykelaffär och
cykelverkstad också visade sig vara ett alldeles utmärkts kafé.
Hamiltons Veloform, skulle man kunna säga. En timma tog reparationen
och kostade 17 dollar , ca 90 spänn och då fick jag en kopp
espresso på köpet!
Efter ett par dar i Hamilton drog jag
ut mot västkusten och Raglan. Nordöns surfingcentra. En liten
oansenlig stad där staden är intet och havet är allt, skulle man
kunna säga. Här flockas både nyzeeländare och turister för att
jaga ”den stora vågen.” Överallt knallar det folk, mest
ungdomar, omkring och kånkar på en surfbräda under armen lika
självklart som om det vore morgontidningen.
Det slumpade sig så att jag inte
hittade någon lämplig inkvartering i själva sta´n utan fick cykla
sex kilometer till ett vandrarhem, förvisso vackert beläget men
vägen dit var i princip en sex kilometer lång uppförsbacke, varav
jag faktiskt fick gå den sista kilometern. Tjejen i receptionen var
fransyska och hon hjälpte mig att ringa till en s.k. holidaypark
nära Raglan centrum och som också hyrde ut ”cabins”. Bokade in
mig där påföljande natt, vilket innebar att när jag så småningom
avsåg fortsätta min cykling norrut mot Auckland fick sex km kortare
väg mot delmålet, som var Huntly drygt 60 km norrut via småvägar,
eller backroads, som man säger här.
Och som jag tidigare sagt var det en
berg- och dalbaneväg och inte myket slätåkning alltså. Tröttande,
men som sagt vackert, upp oh ner genom dalar oh flodraviner och över
brunbrännda betesvallar och kristallklara insjöar.
Skrivet i Auckland:
Drog från Huntly strax före åtta.
Småkallt på morgonen. Bara 12 grader. Mest slätåkning fram till
Bombay Hill, som är en av dessa många backar som inte är
märkvärdingt branta, men oändligt långa och utan slut. Så här
skriver Wikipedia i min oauktoriserade översättning:
Aucklanders och andra nyzeeländare
visar mestadels en sorglös "hatkärlek" i relation till
Bombay Hills. Aucklanders anser att landet "söder om Bombay
Hills" är provinsiell och osofistikerat, medan resten av landet
ser aucklanders som fräcka och arroganta. Av denna anledning har
gränsen mellan Auckland och grannarna i söder en viss betydelse.
Människor på båda sidor om gränsen är lika benägna att använda
frasen "Nya Zeeland slutar vid Bombay Hills.
För mig var det
bara en lång, mödosam och svetting cykling.
Men redan i Pokeno nån kilometer innan
Bombay Hills tog jag en fika. Hörde den karakteristiska sirenen
kalla på gubbarna i Pokenos frivilligbrandkår. Antog att det brann
någonstans i det förtorkade landskapet. Det var fel. Det var stopp
någonstans i backen och alla tre filerna var fyllda av köande
bilar. Längre upp visade det sig att en bil och en motorcykel
kolliderat. Det såg inte bra ut!
(Bombay här i Nya Zeeland har fått
sitt namn efter ett immigrantfartyg nångång i början av 1900-talet, om nu någon undrade.)
Dagens mål var Auckland (som befolkas
av en tredjedel av landet totala befolkning) men enligt erfarenhet vet
jag att det är knepigt att ta sig in till hjärtat av metropolen,
såvida man inte önskar cykla på motorvägen i en hysteriskt
intensiv trafik. Jag hade därför planerat att cykla till Papakura drygt 2 mil söderut,
varifrån jag kunde ta lokaltåget in till centrum.
Tåget gick 12.30 och klockan 13.10
klev jag av i Brittomart i centrala Auckland.
Dagens etapp slutade på ca 70 km med
ett snitt på nästan 20 km/tim, men så var det lättcyklat och
Bombay Hill till trots mest utför och bra vind i ryggen. Hitills har
jag cyklat ca 2000 km.
En sammanfattning av erfarenheterna av
själva cyklingen kommer så småningom.
Hälsningar
/leif
3 comments:
Hej!
Har försökt hitta uppgifter om vilka de svenska investerarna är men det verkar inte vara så lätt. Lycka till med resten av turen!
Freddy
Tjena Leif. Gôtt att höra av dig igen. Det är lite som att själv resa runt, när man läser dina initierade och roliga berättelser från fjärran landsvägar. Sneglar ibland på cykeln i källaren som stått med punka i ett par år nu. Men en vacker dag... Vet bara inte vilken, för nu har vi haft vackra dagar i flera veckor. Solen skiner och temperaturen åker dalbana upp och ner kring noll-strecket.
I övrigt kan rapporteras att besvikelsen är stor bland alla barn efter att några feta gubbar med Claes Malmberg i spetsen inte vann den årliga EU-vise-kampen, med låten "En riktig jävla schlager". Alla ungar kommer att rösta på oss, sa Claes, för nu kan dom svära utan att föräldrarna kan säga nått. Inte ens det hjälpte. Vart är mänskligheten på väg? Tjejen på café Chapmanstorg hälsar. Ha det gôtt. Bo
Tjena Leif. Gôtt att höra av dig igen. Det är lite som att själv resa runt, när man läser dina initierade och roliga berättelser från fjärran landsvägar. Sneglar ibland på cykeln i källaren som stått med punka i ett par år nu. Men en vacker dag... Vet bara inte vilken, för nu har vi haft vackra dagar i flera veckor. Solen skiner och temperaturen åker dalbana upp och ner kring noll-strecket.
I övrigt kan rapporteras att besvikelsen är stor bland alla barn efter att några feta gubbar med Claes Malmberg i spetsen inte vann den årliga EU-vise-kampen, med låten "En riktig jävla schlager". Alla ungar kommer att rösta på oss, sa Claes, för nu kan dom svära utan att föräldrarna kan säga nått. Inte ens det hjälpte. Vart är mänskligheten på väg? Tjejen på café Chapmanstorg hälsar. Ha det gôtt. Bo
Post a Comment