Wednesday, January 29, 2014

CUBA REPORT el traffico



Trinidad den 28 januari
 
Ytligt betraktat förefaller det ”nya” i hög grad handla om att hålla liv i det gamla. Det kan antingen gäller mer eller mindre fallfärdiga monumentala f.d. bankkontor på Calle Obispo eller O´Reilly eller att bara hålla liv i och pimpa upp en Cheva 56 eller en skamfilad tidigare pastellblå sovjetbyggd Lada.
Det finns antagligen lika många bilmekaniker som det finns bilar på Kuba. Överallt ligger folk och krälar under plåtschabrak eller har grävt ner sig till armbågarna under motorhuven på en Oldsmobil 53.
Många bilägare tillbringar sannolikt mer tid under sin bil eller under motorhuven än bakom ratten.



Det har för övrigt varit ett förskräckligt liv sedan regeringen för en tid sedan öppnade för köp av bilar. Raul och hans grabbar har svävat på målet beträffande priserna vilket lett till giftiga kommentarer från tidningarnas ledarkrönikörer.

Trots detta ringlar ön lång utanför kontoret för fordonsregistrering i La Juanita i Cienfuegos. De som för några år sedan köade för att köpa mobiltelefoner gör nu detsamma för att köpa bil. Till och med min gode vän Omar hade långt framskridna planer på att köpa bil, eftersom han lyckats spara ihop en del pengar efter att ha jobbat utomlands ett par år. Det visade sig emellertid bli lite för dyrt och dessutom saknade han körkort. Det slutade med att han häromdagen köpte en splitter ny japansk el-skoter. Pris drygt 2000 cuc.

                                                         Omar och hans nya el-bike!

Annars är det som vanligt djungelns lag som gäller i trafiken. Fotgängarna befinner sig längst ner i hackordningen och det gäller sannerligen att se upp. Bilisterna agerar arrogant och kör onödigt fort och provocerande nära. Det är särskilt besvärande här i Trinidad där ”trottoarerna” är drygt halvmeterbreda och inte alltid breda nog för två gående att mötas. De karakteristiska kullerstensgatorna, som ger fötternas muskulatur fullt jobb, är en gång byggda för hästar och hästdragna ekipage.
Här skulle ”trängselskatt” göra susen och dessutom luften lätt att andas.
(I Trinidads yttre omgivningar är det faktiskt så att det än så länge är mer hästskit än bolmande avgaser på gatorna.)


När ni läser detta är jag antagligen tillbaka i Cienfuegos. Nästa rapport kommer därför antagligen därifrån. Till dess
Hasta luego

No comments: