Trinidad den 28 januari
Ytligt betraktat förefaller det ”nya” i hög
grad handla om att hålla liv i det gamla. Det kan antingen gäller mer eller
mindre fallfärdiga monumentala f.d. bankkontor på Calle Obispo eller O´Reilly
eller att bara hålla liv i och pimpa upp en Cheva 56 eller en skamfilad
tidigare pastellblå sovjetbyggd Lada.
Det finns antagligen lika många bilmekaniker
som det finns bilar på Kuba. Överallt ligger folk och krälar under plåtschabrak
eller har grävt ner sig till armbågarna under motorhuven på en Oldsmobil 53.
Många bilägare tillbringar sannolikt mer tid
under sin bil eller under motorhuven än bakom ratten.
Det har för övrigt varit ett förskräckligt liv
sedan regeringen för en tid sedan öppnade för köp av bilar. Raul och hans
grabbar har svävat på målet beträffande priserna vilket lett till giftiga
kommentarer från tidningarnas ledarkrönikörer.
Trots detta ringlar ön lång utanför kontoret
för fordonsregistrering i La Juanita i Cienfuegos. De som för några år sedan
köade för att köpa mobiltelefoner gör nu detsamma för att köpa bil. Till och
med min gode vän Omar hade långt framskridna planer på att köpa bil, eftersom
han lyckats spara ihop en del pengar efter att ha jobbat utomlands ett par år.
Det visade sig emellertid bli lite för dyrt och dessutom saknade han körkort.
Det slutade med att han häromdagen köpte en splitter ny japansk el-skoter. Pris
drygt 2000 cuc.
Omar och hans nya el-bike!
Annars är det som vanligt djungelns lag som
gäller i trafiken. Fotgängarna befinner sig längst ner i hackordningen och det
gäller sannerligen att se upp. Bilisterna agerar arrogant och kör onödigt fort
och provocerande nära. Det är särskilt besvärande här i Trinidad där
”trottoarerna” är drygt halvmeterbreda och inte alltid breda nog för två gående
att mötas. De karakteristiska kullerstensgatorna, som ger fötternas muskulatur
fullt jobb, är en gång byggda för hästar och hästdragna ekipage.
Här skulle ”trängselskatt” göra susen och
dessutom luften lätt att andas.
(I Trinidads yttre omgivningar är det faktiskt
så att det än så länge är mer hästskit än bolmande avgaser på gatorna.)
När ni läser detta är jag antagligen tillbaka
i Cienfuegos. Nästa rapport kommer därför antagligen därifrån. Till dess
Hasta luego
No comments:
Post a Comment