Thursday, January 30, 2014

CUBA REPORT visumproblem



Cienfuegos 30 januari

Hola
Solen stod redan högt på himlen när jag vek av in på Avenida 46, som före revolutionen hette Calle de la Mar. Klockan var bara strax över nio på morgonen och jag var på väg att förlänga mitt visum med ytterligare en månad utöver den månad man får redan vid inresan. Vis av tidigare erfarenhet var jag klädd i skjorta, långbyxor och korrekta skor. Det går nämligen inte för sig att komma i kortbrallor och sandaler till kontoret för immigrationsfrågor. Jag har alltså vid ett tidigare tillfälle blivit avvisad på grund av opassande klädsel. Den gången cyklade jag runt på Kuba och hade faktiskt inga långa byxor, utan fick låna ett par av min vän Omar, som är bara hälften så stor som jag.
Jag var alltså väl förberedd när jag drog vidare utefter strandpromenaden längs Avenida 46. Större delen här är en gigantisk illaluktande soptipp. Förutom den vanliga typen av sopor låg ett par kompletta bukinnehåll och guppade i vågorna några meter ifrån varandra. Antagligen kom de från några illegalt slaktade grisar i närheten.



Immigrationskontoret är inhyst i det gamla tullhuset som sedan jag var här sist har målats i en käck marinblå kulör. Jag är framme redan 09.07 och väntrummet är redan fullt av köande. En tidigare kallfront, som gett nattemperaturer kring 17-18 grader, har ersatts av en varmfront och det är tryckande hett i det lilla väntrummet. Där finns två takfläktar. Båda står still! Det luktar svett och förväntan, ty många av de som köar ska beställa pass. Kubaner har sedan knappt ett år rätt att resa ut från landet och besöka andra länder utan att mista sina medborgerliga rättigheter eller tillgångar de har i landet. (Den stora svårigheten tycks framför allt vara att få visum till andra länder, särskilt Europa!!!)

Det är inte många tjänstemän, i det här fallet kvinnor, som är i tjänst. Dom är tre och verkar rejält underbemannade där de sitter i små bås klädda i olivgröna uniformer.
Vi är få utlänningar som väntar på att få våra visum förlängda, så redan efter cirka 40 minuter kallas jag och en italienare in till en av tjänstekvinnorna.
Nu visar det sig emellertid att jag inte har med det speciella Utlandsresekort som gäller för Kuba. Alla som är försäkrade kan få ett Utlandsresekort att ha med som en bekräftelse på att man är försäkrad. Det gäller som regel i alla länder, utom just Kuba. Det hade jag helt glömt bort. Tjänstemannen, kvinnan, rafsade snabbt ihop alla mina papper och sa (på spanska) att hon inte kunde utfärda något förlängt visum!!!
Där stod jag nu med mina noggranna förberedelser och händerna fulla av olika papper, men inget visum. Vad göra? Jag satte mig på en bänk i skuggan under ett träd.

Strax senare kom italienaren ut och tipsade mig om Esen – Seguros Nationales, ett statligt kubanskt försäkringsbolag, som jag förstod det. Dom skulle kanske kunna hjälpa mig. Deras kontor låg på andra sidan stan. I skjorta och långbyxor och med svetten rinnande travade jag iväg mot Seguros Nationales. Klockan var redan över tio, så vitsen med att vara på immigration så tidigt som möjligt för att inte hamna i ändlösa köer hade redan gått om intet.

På vägen dit oroade jag mig för att jag försatt mig i en närmast hopplös situation. Jag funderade på om jag skulle behöva ringa till mitt försäkringsbolag i Sverige och få dem att skicka ett korrekt försäkringsintyg. Hur länge skulle jag bli hängande i försäkringsbolagets växel?
-Du får nu sex alternativ. Om du vill anmäla bilskada, tryck ett…etc, etc Avsluta med stjärna! Slå nu in ditt personnummer, tio siffror…
Jag insåg att det inte skulle vara en bra lösning.
Kanske kunde jag lösa en försäkring hos det kubanska bolaget, och vad skulle det i så fall kosta för en månad?
Huvudet var fullt av lika olika som osannolika lösningar. Jag satt helt enkelt i klistret. Och därtill solen och hettan och svetten och klädd i skjorta och långbyxor. Kunde det bli värre? Kunde jag bli till och med hemskickad?

Seguros Nationales kontor ligger på Avenida 64, som också kallas Calzada och brukar under helgerna förvandlas till en gigantisk marknad. Kontoret låg i skuggan av några stora träd och receptionen var liten som en busskur. En rund medelålders kvinna med ett brett leende tog emot och jag försökte förklara mitt ärende på knagglig spanska medan hon slog på receptionen bångstyriga fläkt.
-Momentito por favor, eller nåt liknande sa hon och försvann med mina papper.
Tio minuter senare återkom hon och hade kompletterat min pappershög med ytterligare ett papper.
-Visa det här för tjänstemannen på immigration, så är saken klar, eller något i den stilen sa hon så som jag tolkade det.
-No problemas, tillade hon och log med hela ansiktet.
Krångligare än så var det alltså inte och på pappret står det:
Por este medio certificamos que Leif Ryding tiene un seguro de vida Suecia con vigencia durante el periodo de estancia en Cuba. Sin otro asunto que tratr, le saluda och därunder kvinnans underskrift.
Simsalabim.

Full fart genom folktäta gator under en brännande sol tillbaka till immigration. Vid det här laget var både skjortan och byxorna klistrade på kroppen och blöta av svett.
Klockan var knappt elva när jag tog plats bland de köande. En halvtimma senare var förlängningen av mitt visum ett faktum.

Lättad med svettig drog jag tillbaka utefter Avenida 46 som tidigare hette Calle de la Mar. Tarmarna låg fortfarande och guppade i de små vågorna som en omärklig bris drog upp. Ute i Cienfuegos-bukten på några träpollare från en tidigare nu icke existerande brygga satt några pelikaner och torkade vingarna och putsade sig. På en av pålarna satt en äldre man med metspö. Han var klädd i en kortärmad ljus skjorta och långbyxor och svarta skor. Han var inte våt på byxbenen och jag funderade en del på hur han kommit ut från stranden cirka tio meter och klättrat upp på träpollaren utan att bli våt.

Hasta luego
leif

No comments: